#Post Title #Post Title #Post Title
Thursday, February 28, 2013

Tatkala keringnya Tasik Galilee

Artikel ini saya copypaste dari Zameer Fisabilillah 

 https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRUGjshoV6MuwxjQQ5QjLs0OekDvvNmIiyaqFpcr8MtUk1WiQGqpw

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR-W2Vbmdodn8EPjXsC5nmC3JX-WtUCGAN6KaMm4cGf8ayfjPiU


 https://images-blogger-opensocial.googleusercontent.com/gadgets/proxy?url=http%3A%2F%2Fwww.rahsiadunia.com%2Fparasair%2Fgalilee.jpg&container=blogger&gadget=a&rewriteMime=image%2F*
Kenapa kita perlu meninjau kepada paras air di Tasik Galilee? Apa istimewanya Laut ini kepada kita orang Islam? Saya cuba mendapatkan beberapa pandangan dari beberapa sumber yang saya kira boleh dikongsi untuk kebaikan kita semua. Yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu dari kelemahan penulis ini sendiri. Insya Allah.....

Assalamualaikum semua wahai hamba Allah s.w.t. yang sedang membaca berita bermanfaat ini menerusi alam maya.Salam peringatan dari saya kepada semua sahabat dunia dan akhirat.
Hari ini saya akan dedahkan secara terbuka kepada semua pembaca mengenai Tasik Galilee,sebuah tasik yang dikelilingi darat sedang pun mengering dengan derasnya ketika ini.Nama lain bagi tasik ini ialah:
- Lake of Gennesaret
- Lake Kinneret
- Sea of Tiberias

Ada satu hadis sahih yang saya sengaja tidak tunjukkan di sini,hadis itu memberitahu saya dan anda semua,bahawa apabila keringnya tasik ini maka tunggulah kamu akan turunnya Al-Masih Isa, itulah saatnya dan perhatikanlah tasik ini sebagai antara sempadan begitu hampirnya tanda-tanda besar.Carilah hadis sahih ini sampai dapat,dan bila anda tahu dan menjumpai hadis ini,pada ketika anda tahu itu,anda akan berada dalam ketakutan yang amat sangat.Apa yang menjadi kerisauan saya sekarang ialah tasik ini sudah pun kering dengan derasnya setiap hari turun beberapa milimeter sejak tahun 2000 masihi lagi dan 10 tahun telah pun berlalu...

Saudara serumpunku,anda semua harus beringat,bila tasik ini kering,maka itulah saat di mana Nabi Isa akan turun ke planet bumi untuk membantu Imam Mahadi,memburu dajjal ke seluruh pelusuk bumi.

Saya ingatkan lagi,hadis ini amatlah sahih,sedangkan tiada satu pun ulamak di Tanah Melayu berani membongkar hadis sahih ini,dengan kata lain,mereka tahu tapi mereka kurang keberanian kerana hakikat itu jelas,Tasik Galilee sedang kering dengan lajunya,dan mengikut kajian sains,tasik ini akan kering dalam tempoh masa 50 tahun sahaja dan menemui dasar permukaan bawahnya,dan ketika itulah Nabi Isa turun.
dan anda semua perlu faham,sebelum Nabi Isa turun dalam tempoh 50 tahun akan datang (plus-minus), sudah pastilah proses-proses untuk menjadi asbab perlunya baginda turun,asbab itu mestilah terjadi, Ini bermakna wahai saudaraku sekalian,proses ini "sepatutnya" sudah berlaku:
- tasik galilee sedang mengering dengan derasnya setiap hari...
- ini bermakna sistem dajjal akan mencapai kemuncaknya (yang membolehkan dajjal muncul dengan sempurna)
- bila dajjal akan keluar itu kita tak pasti, namun semua tanda kecil & fitnah yang membolehkan dia keluar itu sudah pun wujud di sekeliling kita,benarkan???
- anda kena faham, banyak hadis sahih mengatakan pemuda dari timur yang dilantik menjadi Imam Mahadi adalah dalam sekitar umurnya mencecah 40 tahun....
- dan ini bermakna saya amat yakin, bahawa Imam Mahadi dari timur itu sudah pun berada di kalangan kita,samada baginda di saat ini baru dilahirkan? atau masih kanak-kanak ? atau sedang belajar di sekolah menengah, atau pun sedang dalam alam remaja, kita tak pasti...
-Ingatlah, saya menyampaikan mesej ini di dalam alam maya tidak lain tidak bukan, ingin mengajak anda semua melangsaikan hutang secepat mungkin sebelum nibiru melintasi orbit kita, kerana atas sebab lintasan itulah, maka gerhana matahari & gerhana bulan akan berlaku serentak,
dan kamu wahai orang muslim, tentu di saat itu sedar, bahawa di masa 2-3 tahun lepas, ada manusia pernah memberitahu anda tentang hal ini, namun anda mungkin terlambat dan mengabaikannya di saat itu...
-dan kerana itulah saya hadir untuk menyedarkan ramai saudara-saudaraku,rakan-rakan,​semua hamba Allah dan ramai dari mereka sebelum saat itu tiba,menjelma tanpa kita duga...

Ingatlah saudara-saudara ku... Mereka bertiga akan muncul selang silih berganti sahaja,dan mereka bertiga berkongsi gelaran yang sama,mereka bertiga adalah manusia belaka,Dua daripada mereka mendapat rahmat berupa umur yang panjang,sedangkan satu daripada mereka bertiga berumur pendek tetapi dapat memimpin dunia.

Ketahuilah mereka bertiga ialah:
- Al Masih Imam Mahadi
- Al Masih Dajjal
- Al Masih Isa

Ingatlah kawan-kawan... sekiranya umur anda adalah sekitar 20-an 30-an (pada hari ini), percayalah,dalam tempoh 50 tahun ini sahaja,semua tanda-tanda untuk munculnya tanda-tanda besar, pasti 100% muncul di zaman anda,samada anda ditakdirkan untuk mati sebelum peristiwa itu muncul, atau anak-anak anda yang bakal berhadapan dengan ujian itu.Ketahuilah,Tasik Galilee sudah pun mulai mengering sejak tahun 2000 masihi lagi,dan proses pengeringan ini amat dahsyat sehingga yahudi di Israel meminta bantuan dunia untuk menaikkan kembali aras Tasik Galilee ini dan 10 tahun sudah pun berlalu,ada baki lagi 40 tahun (plus-minus) sebelum turunnya Nabi Isa ke planet bumi,dan anda harus ingat!!!


Sekali lagi saya ingatkan anda,bila Nibiru melalui nanti (diteorikan),2 gerhana planet akan berlaku (diselidiki),iaitu bulan dan matahari (dari pandangan mata di permukaan bumi),dan teori 2 gerhana pada tahun 80-an "akan bergabung" teori gerhana tahun 2012,dan sekiranya teori ini benar-benar berlaku, maka sahlah dan lengkaplah semua tanda-tanda kecil,dan kehadiran tanda-tanda besar pasti berlaku tanpa anda jangka.
Planet Nibiru(Planet-X) adalah planet yang dimaksudkan oleh Rasulullah  sebagai dua gerhana berlaku serentak yang memancarkan cahaya merah ke bumi.Planet Nibiru ini tidak menghentam bumi tetapi tarikan gravitinya yang sangat kuat akan menjahanamkan semua PANCARAN API yang terdapat pada bumi. TANDA-TANDA BESAR KIAMAT?OBJEK MERAH KELIHATAN DI LANGIT.Planet ini hanya akan lalu di antara bumi dan matahari dimana kecerahannya berwarna kemerah-merahan seakan-akan anak matahari. Sekiranya kehadiran planet besar ini melintas di antara orbit bumi & matahari,gelombang-gelombang pancaran akan keluar,dan menjahanamkan semua sistem-sistem dunia yang menggunakan elektronik atau pancaran api. Ini bermakna,apa sahaja jentera langit dan bumi,asalkan yang mempunyai saluran elektrik,akan dengan sendirinya tidak berfungsi,satelit, jet pejuang, kapal laut enjin fuel system, kereta api, motorsikal, kereta kebal, laptop,tenaga elektrik, handphone, playstation tidak akan berfungsi lagi,dan anda akan kembali ke zaman sebelum tibanya elektrik.Itu pun sekiranya anda masih hidup hasil dari peristiwa ini, kerana dianggarkan 2/3 penduduk bumi akan lenyap pada 2012 hasil dari tindak balas berbahaya antara bumi dan Planet-X.
Benarlah kata-kata RASULULLAH s.a.w bahawa satu hari nanti bumi akan hancur dan satu zaman dipanggil back to ancient berlaku di mana segala teknologi pupus dan manusia akan kembali seperti zaman purba, berperang dengan pedang cara kuno,menunggang kuda sebagai satu medium pengangkutan...bersedialah kita umat islam...ALLAHHUAKBAR......

KAJIAN SAINS: Setelah saya membuat kajian,sekiranya kehadiran planet besar ini dan melintas di antara orbit bumi & matahari,gelombang-gelombang pancaran akan keluar,dan menjahanamkan semua sistem-sistem dunia yang menggunakan elektronik atau pancaran api.Anda akan kembali ke zaman sebelum tibanya elektrik. Ini pesanan saya lagi...

Tiada satu hadis pun menerangkan yang manusia akhir zaman berperang dengan alat-alat yang selain pernah nabi sendiri gunakan

Sekiranya kajian saya di atas berpandukan hadis,maka sudah tentulah bahawa apa sahaja teknologi moden hari ini,persenjataan tercanggih,akan menjadi tidak aktif dan hancur dari dunia ini... Maka hidup anda selepas peristiwa besar ini berlaku,adalah satu kehidupan di mana anda bakal hidup di zaman sebelum hadirnya elektrik,manusia akan kembali kepada fitrah semula,dan mana-mana manusia yang tinggal di bandar,adalah manusia yang paling rugi di kala itu kerana bandar yang duduki itu sedang tenggelam,kerana itulah kita kena bina perkampungan Muslim seperti banyak yang ada di Tanah Melayu...

Saya berpesan kepada anda sekali lagi,gunakan duit anda untuk:
-melangsaikan hutang dunia
-membeli tanah di kawasan pedalaman
-menguasai sungai-sungai dan pinggiran gunung
-membeli kuda seorang dua ekor
-mengasah pedang dan mencanai keris
-menguasai kembali teknik MEMANAH
-dan kembali mengajar anak-anak anda semua berenang

Ketahuilah, kita ada tak sampai 40 tahun sahaja lagi sebelum Tasik Galilee kering sepenuhnya, kita ada hanya purata 40 tahun sahaja lagi sebelum turunnya Nabi Isa ke planet Bumi ini, dan anda kena faham lagi sekali,sebelum Nabi Isa itu turun, sudah pastilah Imam Mahdi itu sudah pun ada di keliling kita, dan sudah pastilah peperangan besar pasti terjadi,dan sudah semestinya lah akibat perang itu, dengan sebab sistem yang lengkap di sekeliling kita menyebabkan Dajjal itu pasti juga akan keluar, ya kawan-kawan... dajjal akan muncul dulu sebelum turunnya Nabi Isa,dan Imam Mahdi akan muncul dulu sebelum Dajjal keluar dari Khurasan,sekali lagi saya ingatkan,anda hanya ada 40 tahun lebih sahaja sebelum 1 tanda besar pertama keluar,bila satu tanda besar keluar,perhatikan sekeliling anda,semua tanda-tanda kecil sudah lengkap kan?bila satu tanda besar keluar,akan datang tanda-tanda besar seterusnya tanpa ragu-ragu...

Dan ingatlah wahai Muslimin,doa Nabi Ibrahim makbul sehingga akhir zaman,dari susurgalur bagindalah berakhirnya Rasul terakhir Nabi Muhammad,dari susurgalur Nabi Muhammad lah, akan munculnya pemuda bernama Muhammad Bin Abdullah (di zaman kita "mungkin"), yang mana dia sendiri tak tahu dia adalah bakal Imam Mahdi,percayalah bahawa di dalam darahnya ada kombinasi DNA Nabi Ibrahim & DNA Nabi Muhammad,kerana mereka berdua dari keturunan yang sama, sedangkan Mahadi adalah waris dari keturunan yang tak pernah meninggalkan Solat,carilah balik doa Nabi Ibrahim itu, (ada dalam Al-quran) dan kerana itulah,Solat 5 Waktu di tahiyat akhir,kita akan selalu bacakan nama 2 Nabi itu.

Pesanan Terakhir,langsaikan hutang secepat mungkin,tinggalkan bandar kalau anda sudah ada tanah baru di pedalaman,kumpulkan kain-kain yang tahan lama,ternak dan gembala kambing,ajar anak-anak menunggang kuda,simpan cermin mata anda sebaik mungkin,banyakkan mencetak sebelum tibanya hari tiada elektrik,banyakkan menulis dan berpesan pada jiran sebelah,latihkan anak-anak Melayu kita dengan kemahiran memanah,banyakkan berenang di waktu petang,minta maaf pada saudara-saudara terdekat dan saudara-saudara jauh,kita kena cepat minta maaf (kerana apa pun boleh jadi bila Dajjal menguasai hari ini)

Jika perlu,sila sebar-sebarkan nasihat di atas kepada semua Muslimin yang pandai berbahasa Melayu.

Peristiwa Tamim ad-Dari disebutkan dalam Sahih Muslim:

Telah menyampaikan kepada kami Ibnu Buraidah dari Amir bin syurahbil asy-Sya, kabilah Hamdan, bahawa ia pernah bertanya kepada Fatimah binti Qais dan termasuk kelompok perempuan pada hijrah pertama. Amir berkata:" Sampaikanlah kepadaku suatu hadis yang engkau dengar dari Rasulullah s.a.w yg tidak engkau sandarkan kepada sesiapapun selain beliau." Fatimah berkata:" jika engkau mahu, nescaya aku lakukan." Amir berkata: Tentu, sampaikanlah kepadaku."

Fatimah berkata: Setelah menyelesaikan solatnya, Rasulullah s.a.w duduk dimimbar. Sambil tersenyum, beliau bersabda:" Hendaklah setiap orang tinggal di tempat solatnya." Selanjutnya beliau bersabda:" apakah kamu semua mengetahui sebab aku mengumpulkan kamu?" mereka menjawab: " Hanya Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui."

Beliau bersabda: "Sesungguhnya aku, demi Allah tidak mengumpulkan kamu semua bukan kerana ada pengharapan ataupun ketakutan. Melainkan, aku mengumpulkan kamu semua adalah kerana Tamim ad-Dari, yg dulunya seorang Nasrani, datang untuk berbai'at masuk Islam. Ia menceritakan kepadaku seperti apa yang telah disampaikan kepada kamu tentang Dajjal. Ia menceritakan kepadaku bahawa ia mengenderai sebuah perahu bersama tiga puluh orang dari Lakhm dan Judzam. Mereka di buai ombak selama sebulan di laut. Lantas mereka berlabuh menuju suatu pulau di laut itu sampai terbenam matahari. Mereka duduk-duduk di pantai dekat perahu. Lalu mereka naik ke pulau itu. Maka mereka didatangi oleh seekor binatang yang banyak bulunya, yang mereka tidak dapat membezakan mana bahagian depan dan mana bahagian belakangnya.

Mereka berkata:' Celaka kamu, apakah kamu ini?' Binatang itu menjawab:'Aku adalah Jassasah (mata-mata)' mereka bertanya:'Mata-mata apa?' Ia menjawab:'Wahai kaum, pergilah kepada orang yang berada di dalam gua, kerana ia merindukan berita dari kamu.'

Tamim ad-Dari berkata: 'Ketika binatang itu menyebutkan kepada kami seseorang, kami meninggalkannya kerana mungkin ia adalah syaitan perempuan.'

'Lalu kami berangkat segera hingga memasuki gua. Tiba-tiba di dalamnya ada seorang manusia yang paling besar badannya dan diikat dengan rantai yang kuat. Kedua tangan dan lehernya disatukan dan diikat dengan rantai yang kuat. Kedua tangan dan lehernya disatukan dan diikat dengan besi diantara hingga kedua mata kakinya. Kami katakan:

'Celaka kamu, makhluk apakah kamu ini? Ia menjawab: 'Kamu semua telah mengetahui perihalku, kini beritahukan kepadaku, siapakah kamu ini?' Mereka menjawab: ' Kami adalah adalah manusia dari Arab. Kami belayar perahu lalu dipukul gelombang laut besar dan ombak mempermainkan kami selama sebulan'. Maka kami duduk-duduk di pantai dekat perahu lalu memasuki pulau ini. Kami didatangi oleh seekor binatang yang berbulu lebat sehinnga tidak diketahui mana bahagian muka dan mana bahagian belakangnya.

Kami bertanya: ' Celaka kamu, apakah kamu ini?' Binatang itu menjawab: 'Aku adalah mata-mata' 'Mata-mata apa?' 'Pergilah kepada orang yang ada di dalam gua ini, kerana ia sangat merindukan berita dari kamu semua.' 'Maka kami pun segera menjumpaimu. Kami takut pada binatang itu, dan kami tidak tenang jangan-jangan syaitan betina. Orang itu berkata:' Beritahukan kepadaku tentang kurma Baisan!' [Nota:Baisan sebuah daerah berada dekat Syam lama dan merupakan salah satu kota di Palestin]. 'Tentang apakah yang kamu tanyakan?' 'aku bertanya kepadamu, apakah pohon kurma itu hampir berbuah?' 'ya' 'Sesungguhnya pohon kurma itu hampir tidak berbuah' Lalu ia berkata lagi:' Beritahukan kepadaku tentang tasik Tabariyyah!' 'Tentang apakah yang kamu tanyakan?' 'apakah tasik itu masih berair?' [Nota:Tasik ini besar, luasnya 10x6 batu2 . Airnya makin berkurang. Jarak Tasik Tabariyyah dgn Bait al-Muqaddis sekitar 100 batu] 'Ya, tasik itu masih banyak airnya' 'Sesungguhnya air tasik itu hampir habis' Ia berkata:' Beritahukan kepadaku tentang mata air Zughar!' 'Mengenai apakah yang kamu tanyakan?' 'Apakah mata air itu masih memancarkan airnya dan apakah penduduknya masih bercucuk tanam dari mata air itu?' [Nota:Melimpahnya air dari mata air Zughar terjadi sekali lagi adalah isyarat dekatnya keluar Dajjal silaknat] 'Ya, mata air itu masih memancarkan banyak air, dan penduduknya bercucuk tanam dari air tersebut.' 'Terangkan padaku tentang nabi yang diutus kepada orang-orang yang buta huruf, apa yang dilakukannya?' 'Ia telah keluar dari Makkah menuju Yathrib' 'Apakah orang Arab memeranginya?' 'Ya' ' Bagaimana caranya memperlakukan mereka?' 'Ia telah menundukkan orang-orang Arab terdekatnya, sehingga mereka mengikutinya' 'Apakah demikian?' 'Ya', 'Lebih baik dari mereka untuk mengikutinya. Aku akan memberitahukan kepada kamu mengenai diriku. Aku adalah al-Masih Dajjal. Aku hampir akan diizinkan keluar, maka aku akan keluar. Lalu aku akan berjalan di muka bumi. Aku tidak melewatkan suatu kampung melainkan aku akan tinggal di situ selama empat puluh malam kecuali kota Makkah dan Taibah (Madinah). Kedua kota itu diharamkan atasku. Setiap kali aku akan memasuki salah satu kota itu, aku akan dihadang oleh malaikat yang memegang pedang untuk memenggalkan kepalaku. Di setiap celah kedua-dua kota itu dijaga oleh para malaikat.' Fatimah berkata:

"Sambil memukulkan tongkatnya pada mimbar Rasulullah s.a.w bersabda:

Ini adalah Taibah(kota Madinah), Ingatlah apakah hal itu telah aku sampaikan pada kamu semua?" Orang-orang menjawab:" Benar" Nabi Muhammad s.a.w bersabda, "Sungguh cerita Tamim itu sesuai dengan apa yang telah aku sampaikan kepada kamu, juga mengenai kota Makkah dan Madinah. Ketahuilah Dajjal itu berada di laut Syam atau dilaut Yaman, bukan dari timur, bukan dari timur, bukan dari timur,sambil mengisyaratkan tangannya kearah timur" (Lihat Sahih Muslim dengan syarah Imam an-Nawawi, Matba'ah al-Misriyyah, XVIII, hlmn 78-73)



[ Read More ]
Wednesday, February 20, 2013

Boot Saya Hilang


Semester ini, aku nak melalui kehidupan yang ‘simple’. Sebab remaja sukakan kehidupan yang simple bukan? Sedar sikit, aku dah d akhir remaja. Aha, gaya aku, kakak aku selalu cakap macam orang tua, dari segi pemakaian aku memang macam orang tua.. ok ape, selagi mana aku selesa.

Aku tak tahu la kalau remaja lain yang macam aku ni, suka warna yang tak menarik, iaitu kelabu. Memang aku tahu, kelabu tu warna yang tak menarik dan buruk. Tapi aku suka, nak buat macam mana, aku malu nak pakai warna terang, merah , oren, sebab terang.maybe self confidence aku kurang kot. betulla tu, malu plak nak mengaku.

Bila sebut tentang bergaya, dalam banyak2 barang yang digemari oleh kaum hawa macam aku, aku suka kasut.  Barang-barang wanita yang lain macam  baju, beg tangan, barang kemas, alat mekap aku kurang gemar.

Dan kasut kegemaran aku, kasut boot aku. Tapi hari ni, time aku nak buang sampah, aku tak Nampak kasut warna coklat kat tempat rak kasut, aku cari, dan lihat betul2 kat area rak  tu.. kot-kot la aku tak Nampak, al maklumla, tak pakai spek kan.. mana tahu aku silap.

Selepas double and triple check, memang ada orang yang berkenan dengan kasut boot aku tu. So, nak buat macam mana, kasut kesayangan aku dah tak de.. tapi, aku tak de la menangis, Cuma aku macam tak percaya, ada juga yang berkenan dengan kasut boot aku tu.. huhu..

Dan yang sebenarnya, aku memang dah rasa, macam tak sedap hati je letak luar.Selamat ke? Takpe baik2 semua ni..instinct aku agak kuat , kalau rasa tak sedap tu, ada la tu..  tapi, aku menggunakan logic akal aku, tak boleh ni bawa masuk dalam rumah, nanti  apa pula kata roommate aku, bawa kasut dalam bilik, lagipun dalam ni tempat solat kan… actually, boleh je kalau nak letak kat bawah katil tu.. next time, tanya hati, bukan akal lagi.

Actually, kasut tu aku beli tahun lepas, aku beli dengan kakak, walaupun aku minat dengan kasut, tapi aku jarang beli kasut,  sebab aku hanya akan beli kasut yang berkualiti, kasut  adalah benda keperluan asas manusia.Hari-hari akan diguna, so why not beli yang mahal sikit.tahan lama.
Memandangkan sem ni adalah sem yang simple, aku dah buat keputusan utk membawa pulang semua kasut ke kampung hari tu. Aha!

Tapi, kepada pemilik kasut boot aku tu, aku tak de la marah kat kamu yang berminat kat kasut aku tu. Sekurang-kurangnya ada juga yang minat dengan boot aku tu. Apa2pun, aku doakan kaki kamu yang menyarung kasut itu, akan menjadi sihat dan  selamat dunia dan akhirat. Ikhlas dari hatiku.

Sebab aku suka ->
kalau hujan, kain je yang basah lencun, kaki aku tak basah,  so selesa nak berada dalam kuliah kan.
Kedua, time aku nak naik bas, ada yang tangga tinggi, ada yang tangga rendah, kalau tangga bus tinggi, tak de la nampak bentuk kaki aku.
Tu je sebenarnya, sebab aku pilih kasut ni selain memang aku minat dengan boot.

selamat tinggal kasut boot yang setia!

Hikmah dari kes ni kan.                             
ku ada buat silap dengan mak, seperti mana aku tak buat apa yang mak minta aku buat semalam, tak sempat nak laksanakan apa yang mak suruh, aku tertidur, dan bangun pagi tadi baru teringat.

Reaksi aku? Tenang je sebenarnya bila dah hilang, tak de marah pun, aku hanya memandang ke luar jendela dan melihat cahaya matahari semakin suram menandakan azan maghrib semakin hampir.

Terima kasih Ya Allah, kerana memberikan aku feeling yang great! Aku bahagia, aku happy, aku bersyukur!
Percayalah setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya.
Sayang Allah. =) hebatkan fikiran positif.


[ Read More ]
Tuesday, February 19, 2013

Persoalan Ikhlas

Mak ha selalu cakap, mana mungkin orang yang tinggi spiritualnya, mempunyai fikiran yang kusut, emosi yang tak stabil, tingkah laku yang ntah pape, dan mempunyai hidup yang caca merba.

sometimes, kita rasa diri ni dah cukup bagus, hakikatnya, memang kita bagus pun, ahaks! kenapa tak percaya, bukan nak sombong dan bongkak, bukankah kita adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah. 

masalahnya, so kenapa nak rendah diri plak kan.. the point is, kita kena rendah hati bukan rendah diri. Beza tu rendah diri and rendah hati, orang yang rendah diri ni, selalu tak yakin dengan diri, tapi orang yang rendah hati adalah insan yang  hebat tapi masih ingat bahawa dia adalah hamba. Hanya hamba. So, selamatkan diri dari sifat bongkak, riak, dll.

Balik tentang ikhlas,

uit, sejauh mana keikhlasan kita? ikhlas tak boleh diukur, bukan numerikal, tapi aku pasti, ikhlas akan hadir setelah kefahaman itu ada. Aku sering persoalkan keikhlasan aku dalam membuat kerja, lastly, aku cakap kat diri aku, baik tak payah aku buat..

lepas aku check balik, aku fikir, count 1-100, 100-1, adakah syaitan telah membisikkan kpd aku, 'tak payah buat, sebab tak tahu sama ada ikhlas ke tak? nanti sia2 je amalan, sebab tak ikhlas.

sekarang, aku tak nak persoalkan lagi tentang ikhlas, sebab jelas dan pasti, aku akan menggunakan akal aku untuk berfikir, tolak, tambah, darab, bahagi.. = aku akan rasa aku tak ikhlas =  result : aku tak buat sebab aku rasa tak ikhlas.

sekarang, aku dah dapat jawapan  : 

Ikut kata hati, dan percaya dengan kata hati, jika hati rasa sedap dan selesa, teruskan dengan amal ini, dan aku yakin, bila perkara baik, hati akan rasa tenang, so teruskan kerja, and mak ha juga selalu pesan, ikut kata hati, bukankah hati itu berkait dengan spiritual . selagi mana tak menyalahi hukum Allah. Bukankah hati adalah raja dalam diri kita? 

hati itu ibarat raja, jasad ibarat rakyatnya, kalau baik raja, baik juga rakyatnya, kalau baik hati, baik juga jasadnya. 


"Ketahuilah, sesungguhnya di dalam tubuh manusia ada segumpal daging, apabila daging itu baik maka baiklah tubuh manusia itu, akan tetapi bila daging itu rosak maka rosak pula tubuh manusia. Ketahuilah bahwa sesungguhnya segumpal daging itu adalah hati." 
(HR. Bukhari-Muslim)

80 peratus kekuatan datang dari spiritual yang sihat, dan 10% datang dari fizikal dan IQ atau fikiran.
Apa2pun, spiritual kena kuat!


[ Read More ]
Saturday, February 9, 2013

T.U.L.I.S

S.e.m b.a.r.u
Tak lama lagi sem baru akan mula, semester 6, cepat je masa berlalu, dah tahun ke 3 di UPSI, rasa macam awal lagi.

M.a.s.a
Amazing, bila ingat masa muda2 dulu, beza aku dan sekarang. Betulla kata orang, manusia berubah.
Cuma bezanya baik atau buruk. Ingat  Hajar is H.i.j.r.ah. 

C.i.r.c.l.e
Alhamdulillah, semua ni mungkin faktor 'cirlce of concern and circle of influence'. Bila baik kawan, insyaAllah baikla jadinya, betulla kawan akan banyak pengaruhi siapa kita.
please, check your buddy, okey.

cirlce of concern-circle of concern


S.y.u.k.u.r
Nak jadi orang yang slalu bersyukur di samping banyak bersabar. Ouch, selalu dengar, susah nak jadi orang yang selalu bersyukur, sebab nikmat Allah bagi, banyak sangat, sampai tak terkira. Ia.. memang benar, but how? hadirkan rasa syukur dalam diri, thank you Allah.

J.i.h.a.d
Besar kan kata ni, jihad! Bersungguh-sungguh, common on bersungguh-sungguh sikit dalam perjuangan, kalau nak main, main betul2, nak makan, makan betul2.. nak sukses, buat betul2, nak berjuang, biar habis-habisan, nak kawin hujung tahun ni? gatai.

P.l.e.a.s.e
Please teacher.. mudah sangat tersentuh bila, anak2 kecil kat tadika sebut, please teacher... herm.. tapi, suka. hehehe.

O Allah, semoga semester ini, akan lebih baik dari semester-semester yang lalu. Amin ya rabb. BErjuang habis habisan. 

S.e.n.y.u.m
Jom senyum, suka sangat dengan kata2 mak, ' seutas senyum yang ikhlas itu ibadah'

L.o.v.e
Keredhaan Allah adalah di atas keredhaan Ibu bapa :)









[ Read More ]
 
 

Recent Comments

Followers

Love Is Cinta, I'm Sorry, Please Forgive Me, I Love YOU, THANK YOU
Cuteki greetings

Counselor To Be

Assalamualaikum warahmatullahiwabaratuh.

Salam sejahtera.

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Esa, bersyukur kepada-Nya, kerana akhirnya blog 'Counselor To Be' telah berjaya ditubuhkan.

Tujuan penubuhan blog ini adalah untuk berkongsi ilmu tentang dunia kaunseling dan perjalanan hidup penulis dalam usaha untuk menjadi manusia yang lebih baik.

Semoga penulisan yang dikongsikan dan tercoret di dalam blog ini akan memberi kebaikan buat diri penulis dan pembaca.Kepada bakal kaunselor, terutamanya sahabat-sahabat Batch Realiti, semoga kita akan menjadi kaunselor yang hebat satu hari nanti.A Journey Of Thousand Miles Start With A Single Step! Siti hajar Aliyais

Bicara kaunseling