Thursday, October 18, 2012

Kerja dan pengalaman berdasarkan program-program di kampus

Telah muncul satu trend dalam semua tahap pendidikan untuk pelajar-pelajar yang berpeluang menimba pengalaman kerja yang amat penting kerana ianya sebahagian oleh program bakaL guru. Walaupun pendidikan mereka adalah pelbagai jenis, namun pengalaman bukanlah sesuatu yang terbaru dalam institusi pengajian tinggi. Beberapa inovasi untuk kerjaya sebagai kaunselor. Ianya adalah sebagai salah satu inovasi untuk pengalaman yang berganda.

     Model yang baik menyediakan satu peluang dalam memerhati aktiviti-aktiviti yang berterusan semasa lapang dan ianya adalah untuk berinteraksi dengan individu-individu semasa pekerjaan. Biasanya, semasa tahun akhir, pelajar mengemukakan satu cadangan matlamat kerjaya mereka pada senggatan denagan satu kenyataan bagaimana pengalaman yang berganda akan dapat membantu mereka mereka bertemu matlamat kerjaya mereka ini. Perancangan kerjaya dan pusat penempatan atau entiti-entiti pentadbiran lain mempunyai perjanjian dengan agensi-agensi untuk pelajar yang berpengalaman. Ianya akan  memebelanjakan suatu masa tertentu dengan agensi yang besar semasa cuti pertengahan semester ataupun semasa cuti sementara pada semester.

     Selain daripada itu, contoh yang berganda dapat menyediakan pelajar dengan peluang pekerjaan dimana ianya mencari pengalaman kerja yang berorientasikan daripada contoh pengalaman yang berganda. Pelajar sebenarnya membuat kerja mereka yang berasal daripada contoh latihan. Sebagai contoh, pelajar muda merancang untuk menjadi seorang akautan dan ianya akan mencari pengalaman daripada salah satu diantara pejabat akauntan. Kerja perakaunan sebenar akan dibuat dibawah penyeliaan masa bekerja. Mereka yang terpilih biasanya yang mempunyai pengalaman yang banyak yang akan dirunding untuk mendapat segulung ijazah.

       Pelajar kolej perlu menyediakan kerja yang sebenar yang berkaitan dengan mejor kolej mereka yang meluas. Dengan pengalaman yang bertambah, pelajar-pelajar  akan menemui satu masa yang lebih panjang yang menguntungkan berbanding pengalaman mereka di tempat mereka belajar sebelumnya. Ianya seperti satu cara untuk membantu pelajar membuat pilihan yang realistik, dan ianya lebih banyak model-model pengalaman yang berpusat sudah tentu dapat diperolehi.

       Kerja latihan yang telah diberi kepada pelajar kolej untuk melihat keadaan kerja masa hadapan. Dalam program ini, pelajar kolej meneroka satu pekerjaan dengan melihat kedudukan pekerjaan. Sebagai untuk memerhati kerja, mereka akan meminta soalan-soalan dengan kerja amalan dengan rakyat semasa membuat sesuatu yang diperlukan untuk kegunaan program. Ianya akan datang memerlukan maktab-maktab dan universiti-universiti untuk memastikan yang kerja pemerhatian akan bermakna dan positif. Rancangan formal termasuk orientasi ( taklimat pelajar-pelajar pada keperluan program ) pemadanan ( pelajar-pelajar adalah sesusai sukarelawan kehendak  yang bersetuju yang menjadi sebagai satu hos. Menunjukkan ( pelajar-pelajar membelanjakan beberapa jam sedang dalam bekerja dengan tuan rumah dan boleh memberi kerja ) dan selepas pembayangan ( pelajar-pelajar menulis surat terima kasih dan menunjukkan apa mereka telah pelajari ). Kerja latihan biasanya mengambil tempat pada cuti semester ( Mariani , 1998 ).

     Latihan untuk membantu pelajar kolej biasanya dengan pengalaman bekerja dengan berkaitan dengan subjek major mereka di kolej perlu berkembang semasa pada abad 21. Tahap pengalaman perlulah meningkat , pelajar akan mencari masa lebih yang lebih yang menguntungkan daripada program yang diikuti. Sebagai pelajar kolej, percubaan untuk membantu pelajar untuk lebih sesuai memilih pilihan kerjaya, lebih pengalaman berdasarkan apa yang dipelajari sebelum ini. Kita akan pakar untuk mencari pelajar yang ramai yang akan membahagikan kepentingan di universiti sebagai pengalaman di tempat kerja. 

Leave a Reply

 
 

Recent Comments

Followers

Love Is Cinta, I'm Sorry, Please Forgive Me, I Love YOU, THANK YOU
Cuteki greetings

Counselor To Be

Assalamualaikum warahmatullahiwabaratuh.

Salam sejahtera.

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Esa, bersyukur kepada-Nya, kerana akhirnya blog 'Counselor To Be' telah berjaya ditubuhkan.

Tujuan penubuhan blog ini adalah untuk berkongsi ilmu tentang dunia kaunseling dan perjalanan hidup penulis dalam usaha untuk menjadi manusia yang lebih baik.

Semoga penulisan yang dikongsikan dan tercoret di dalam blog ini akan memberi kebaikan buat diri penulis dan pembaca.Kepada bakal kaunselor, terutamanya sahabat-sahabat Batch Realiti, semoga kita akan menjadi kaunselor yang hebat satu hari nanti.A Journey Of Thousand Miles Start With A Single Step! Siti hajar Aliyais

Bicara kaunseling