Telah muncul satu trend dalam semua tahap pendidikan untuk
pelajar-pelajar yang berpeluang menimba pengalaman kerja yang amat penting
kerana ianya sebahagian oleh program bakaL guru. Walaupun pendidikan mereka
adalah pelbagai jenis, namun pengalaman bukanlah sesuatu yang terbaru dalam
institusi pengajian tinggi. Beberapa inovasi untuk kerjaya sebagai kaunselor.
Ianya adalah sebagai salah satu inovasi untuk pengalaman yang berganda.
Model yang baik menyediakan satu peluang dalam memerhati
aktiviti-aktiviti yang berterusan semasa lapang dan ianya adalah untuk
berinteraksi dengan individu-individu semasa pekerjaan. Biasanya, semasa tahun
akhir, pelajar mengemukakan satu cadangan matlamat kerjaya mereka pada
senggatan denagan satu kenyataan bagaimana pengalaman yang berganda akan dapat
membantu mereka mereka bertemu matlamat kerjaya mereka ini. Perancangan kerjaya
dan pusat penempatan atau entiti-entiti pentadbiran lain mempunyai perjanjian dengan
agensi-agensi untuk pelajar yang berpengalaman. Ianya akan memebelanjakan suatu masa tertentu dengan
agensi yang besar semasa cuti pertengahan semester ataupun semasa cuti
sementara pada semester.
Selain daripada itu, contoh yang berganda dapat menyediakan pelajar
dengan peluang pekerjaan dimana ianya mencari pengalaman kerja yang
berorientasikan daripada contoh pengalaman yang berganda. Pelajar sebenarnya membuat
kerja mereka yang berasal daripada contoh latihan. Sebagai contoh, pelajar muda
merancang untuk menjadi seorang akautan dan ianya akan mencari pengalaman
daripada salah satu diantara pejabat akauntan. Kerja perakaunan sebenar akan
dibuat dibawah penyeliaan masa bekerja. Mereka yang terpilih biasanya yang
mempunyai pengalaman yang banyak yang akan dirunding untuk mendapat segulung
ijazah.
Pelajar kolej perlu menyediakan kerja yang sebenar yang berkaitan dengan
mejor kolej mereka yang meluas. Dengan pengalaman yang bertambah,
pelajar-pelajar akan menemui satu masa
yang lebih panjang yang menguntungkan berbanding pengalaman mereka di tempat
mereka belajar sebelumnya. Ianya seperti satu cara untuk membantu pelajar
membuat pilihan yang realistik, dan ianya lebih banyak model-model pengalaman
yang berpusat sudah tentu dapat diperolehi.
Kerja latihan yang telah diberi kepada pelajar kolej untuk melihat
keadaan kerja masa hadapan. Dalam program ini, pelajar kolej meneroka satu
pekerjaan dengan melihat kedudukan pekerjaan. Sebagai untuk memerhati kerja,
mereka akan meminta soalan-soalan dengan kerja amalan dengan rakyat semasa
membuat sesuatu yang diperlukan untuk kegunaan program. Ianya akan datang
memerlukan maktab-maktab dan universiti-universiti untuk memastikan yang kerja
pemerhatian akan bermakna dan positif. Rancangan formal termasuk orientasi (
taklimat pelajar-pelajar pada keperluan program ) pemadanan ( pelajar-pelajar
adalah sesusai sukarelawan kehendak yang
bersetuju yang menjadi sebagai satu hos. Menunjukkan ( pelajar-pelajar
membelanjakan beberapa jam sedang dalam bekerja dengan tuan rumah dan boleh
memberi kerja ) dan selepas pembayangan ( pelajar-pelajar menulis surat terima
kasih dan menunjukkan apa mereka telah pelajari ). Kerja latihan biasanya
mengambil tempat pada cuti semester ( Mariani , 1998 ).
Latihan untuk membantu pelajar kolej biasanya dengan pengalaman bekerja
dengan berkaitan dengan subjek major mereka di kolej perlu berkembang semasa
pada abad 21. Tahap pengalaman perlulah meningkat , pelajar akan mencari masa
lebih yang lebih yang menguntungkan daripada program yang diikuti. Sebagai
pelajar kolej, percubaan untuk membantu pelajar untuk lebih sesuai memilih
pilihan kerjaya, lebih pengalaman berdasarkan apa yang dipelajari sebelum ini.
Kita akan pakar untuk mencari pelajar yang ramai yang akan membahagikan
kepentingan di universiti sebagai pengalaman di tempat kerja.