Friday, October 19, 2012

Latarbelakang berdasarkan Teori Adler


Dilahirkan sebagai  anak kepada pasangan yang bernama Aliyais bin Awang dan Sukeriah binti Hj Zakaria.Aku merupakan anak yang ketiga daripada tujuh orang adik beradik.Abangku,Mohd Ashraffuddin anak yang sulung dan kakakku,Siti Noorashikin merupakan anak yang kedua.Selama lima tahun kakakku menjadi anak yang bongsu dan sewaktu kakakku berusia lima tahun aku dilahirkan.Aku dibesarkan dengan penuh kasih sayang.Namun,sebagai anak yang tengah kekadang aku  merasa aku diabaikan.Aku sering dibandingkan dengan kakak dan abangku dimana mereka berdua sangat peramah dan mudah bersosial dengan saudara maraku yang lain.(Konstelasi Keluarga).
Pada masa yang sama mereka berdua juga cemerlang dalam akademik berbanding diriku.Dari situ aku berasa rendah diri untuk bersosial dan aku berhasrat untuk memampas kembali dengan membentuk hubungan dan kemahiran interaksi dengan baik serta mengikis perasaan malu  terutama dengan saudara-maraku. Aku juga berhasrat untuk mencapai keputusan yang lebih baik daripada adik-beradikku itu.(Inferiority and compensation)
Semasa kecil aku mempunyai perasaan malu yang sangat tebal.Aku malu dalam segala hal.Aku sering berusaha untuk menjadi yang terbaik di mata ayah dan ibuku,Dalam usaha untuk memajukan diriku aku gemar  melibatkan diri dengan  aktiviti di  sekolah seperti berforum,perbarisan dan perbahasan .(Minat Sosial).
Objektif aku adalah untuk memampas kekurangan yang ada pada diriku.Pertama aku ingin menjadi lebih baik daripada abang dan kakakku.Kedua,aku ingin membanggakan ibu dan ayahku dengan pencapaianku dan seterusnya mendapatkan perhatian yang lebih yang umpama ‘dirampas’ oleh adik-adikku pula.(Fictional Finalism).
Bagi mencapai matlamatku,aku  meningkatkan usaha dengan banyakkan ulangkaji di rumah.Pada  masa yang sama aku memberi perhatian yang secukupnya ketika proses pembelajaran.Aku juga mendengar dan patuh kepada arahan ibu dan ayahku.Jika ibuku tidak memberi keizinan kepada aku akan turut kata ibu.Dengan usaha keras,berkat doa ibu, ayah,guru-guru, aku mencapai keputusan yang cemerlang dalam STPM.Alhamdulilah,aku berjaya menggembirakan ibu dan ayah dengan pencapaianku.(Gaya Hidup)
Sementara menunggu keputusan STPM diumumkan aku bekerja sebagai guru taska di Putrajaya selama enam bulan.Oleh kerana aku  minat kepada anak-anak kecil,aku sering didorong oleh ibuku untuk bekerja sebagai guru taska bagi mengisi masa lapangku.Aku mempunyai tiga misi utama pada ketika itu iaitu menjadi anak yang taat,pencapaian yang baik dalam STPM dan menjadi insan yang berguna kepada masyarakat.(Kreatif diri).
Aku berusaha memampas kembali perasaan rendah diri tersebut dan terus berusaha untuk menuju kesempurnaan kendiri.Aku ingin  berjaya di UPSI dengan segulung ijazah kelas pertama dan menjadi anak yang  taat kepada ibu dan ayah.(Usaha ke arah superiority)

Leave a Reply

 
 

Recent Comments

Followers

Love Is Cinta, I'm Sorry, Please Forgive Me, I Love YOU, THANK YOU
Cuteki greetings

Counselor To Be

Assalamualaikum warahmatullahiwabaratuh.

Salam sejahtera.

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Esa, bersyukur kepada-Nya, kerana akhirnya blog 'Counselor To Be' telah berjaya ditubuhkan.

Tujuan penubuhan blog ini adalah untuk berkongsi ilmu tentang dunia kaunseling dan perjalanan hidup penulis dalam usaha untuk menjadi manusia yang lebih baik.

Semoga penulisan yang dikongsikan dan tercoret di dalam blog ini akan memberi kebaikan buat diri penulis dan pembaca.Kepada bakal kaunselor, terutamanya sahabat-sahabat Batch Realiti, semoga kita akan menjadi kaunselor yang hebat satu hari nanti.A Journey Of Thousand Miles Start With A Single Step! Siti hajar Aliyais

Bicara kaunseling