Thursday, December 6, 2012

Didik mereka tugas pendidik


Bersama dengan anak-anak..
Bersama dengan anak-anak? Ops.. bukan anak yang dikandung, Hajarkan masih muda takk kawin lagi... hermm.. bersama dengan anak-anak didik.. Insya-Allah walaupun kerja ini berat. Namun Hajar mempunyai satu visi untuk melihat anak –anak ini berjaya. Hajar mengharapkan mereka menjadi anak yang soleh dan solehah. Benar amanah itu sangat berat!

Pengisian Cuti semester selama 4 bulan.
Selepas seminggu di kampung Hajar ke Putrajaya untuk mengisi masa lapang, dan masa – masa ini yang ditunggu sebab ingin bersama dengan anak-anak di sini. Rindu sangat dengan anak-anak. Dalam hati nak jumpa dengan naufa, damia, wazien, Danish,Qaseh dan lain-lain.– Nama-nama anak-anak yang Hajar pernah jaga dulu. Bila dah ada di sini, mereka tak banyak berubah dari segi fizikal. Genap setengah tahun Hajar tidak berjumpa dengan mereka sejak Hajar di bumi UPSI.

Kali pertama bersama Danish
Kali pertama bertemu Danish masa dihantar oleh umi dan abahnya, uminya bertanya tengah cuti semester ke? Hajar mengiyakan. Danish terkejut dan melihat Hajar seakan-akan kehairanan. Entah dia masih ingat ke tak akan Hajar pada pagi itu. Lagaknya macam ingat lagi akan diriku...masih ingat ke? Danish sihat, umi kata Danish dah besar. Ya,sudah besar.... agak-agaknya perangai Danish sudah berubah ke? Kata cikgu bahagian tadika sekarang, Danishlah anak yang selalu ‘terlebih aktif’- Ya , Hajar faham dan kenal persis diri Danish. Hatinya baik cuma tidak tahu cara nak berkawan sebenarnya. Seorang abang yang sangat penyayang kepada Batrisya. Anak itu agak aktif, seharusnya guru memberi perhatian yang lebih dan memberi kasih sayang sebaiknya agar mereka tidak rasa terbiar dan pada masa yang sama mampu membentuk personaliti positif anak-anak.

Kesal
Jangan disebabkan mereka  yang ‘nakal’ – Guru mengambil pendekatan untuk membiarkan mereka. Kita seharusnya melayan mereka dengan lembut dan menegur mereka dengan cara  yang berhemah. Iya, sangat kesal dengan sikap sesetengah guru yang mengambil mudah perkara ini. Apa yang kita lakukan, cakapkan - sebenarnya akan memberi impak yang besar kepada mereka yang akhirnya akan membentuk personaliti anak-anak. Jika dilihatkan kembali kepada masa yang kita ada bersama dengan anak-anak ini  sangat panjang. Ya ! mereka datang ke taska pada jam   seawal  7 pagi dan rata-rata ibu bapa mengambil anak pada jam 6.00 petang, ada juga yang mengambil anak hampir jam 7.00 petang. DI mana masa mereka untuk keluarga ?Hanya pada waktu malam.Perkembangan anak-anak bermula pada waktu kecil- bayi- Mengikut Freud dalam Psikoanalisis peristiwa pada umur 3 tahun akan memberi kesan kepada diri seseorang iaitu pada peringkat fallic. Dalam kata yang mudah, apa yang mereka alami pada waktu ini akan memberi kesan dan membentuk perangai mereka kelak. Tugas pengasuh dan guru amat penting!  Dan Amat mudah jika guru memahami tugas dan peranan mereka....


 Saya pun pernah rasa perkara itu- cara penerimaan kita yang berbeza
Seramai  12 orang anak yang Hajar jagakan pada tika itu 4 perempuan dan 8 lelaki. Setiap dari mereka mempunyai personaliti yang tersendiri. Manja,semua ada... mereka sangat menguji kesabaran  saya.  Maaf! Setiap hari Hajar akan berdepan dengan ibu bapa dan menceritakan ---- hari ini anak puan terjatuh, kadang digigit... berdepan lagi dengan ibu bapa yang cerewet. Ibu cerewet pun sebab mereka mahukan yang terbaik buat anak mereka. Hajar faham. Jangan disebabkan ibu sebegitu, guru tidak mempedulikan anak mereka. Ini yang Hajar gusarkan setelah mendengar pengakuan daripada pendidik di sini. Bagaimana cara Hajar? Hajar kelaskan anak-anak yang agak ‘aktif’ . Anak-anak ini  yang perlu diberi perhatian lebih di samping masih menjaga anak-anak yang lain. Mengajar mereka cara untuk sayang rakan yang lain, jangan pukul kawan, sebab sakit, tak baik ... tegur mereka dengan cara yang betul, mereka akan faham. Yang menjadi masalah apabila guru terus menghukum dan marah. Anak akan memberontak kerana merasakan guru tidak menyayangi mereka.

Tegurlah mereka dengan cara yang lembut, marah boleh, tetapi marah untuk mendidik bukan marah untuk melepaskan kemarahan kepada anak itu. Mereka takkan faham jika tidak diberi ‘reason’ kenapa teacher  marah mereka. Jika memberi sebab dan musabab yang benar anak akan faham.
 Hajar sayangkan anak-anak yang Hajar jaga..Hajar kuatkan diri untuk bekerja. Itu adalah pengalaman yang akan menguatkan diri dalam menghadapi reality kehidupan.  Kerana sayang... dan inginkan mereka berjaya. Jika anak ‘nakal’ – apa perkataan untuk tukar kepada ‘nakal;.. ? Hajar tak suka nak guna perkataan ini ... sebenarnya mereka bukan nakal, Cuma mereka masih belajar dan tidak tahu yang mana benar dan salah....lalu mereka mengganggu rakan yang lain.  Tugas guru sangat besar!






Leave a Reply

 
 

Recent Comments

Followers

Love Is Cinta, I'm Sorry, Please Forgive Me, I Love YOU, THANK YOU
Cuteki greetings

Counselor To Be

Assalamualaikum warahmatullahiwabaratuh.

Salam sejahtera.

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Esa, bersyukur kepada-Nya, kerana akhirnya blog 'Counselor To Be' telah berjaya ditubuhkan.

Tujuan penubuhan blog ini adalah untuk berkongsi ilmu tentang dunia kaunseling dan perjalanan hidup penulis dalam usaha untuk menjadi manusia yang lebih baik.

Semoga penulisan yang dikongsikan dan tercoret di dalam blog ini akan memberi kebaikan buat diri penulis dan pembaca.Kepada bakal kaunselor, terutamanya sahabat-sahabat Batch Realiti, semoga kita akan menjadi kaunselor yang hebat satu hari nanti.A Journey Of Thousand Miles Start With A Single Step! Siti hajar Aliyais

Bicara kaunseling