Thursday, December 6, 2012

Peringkat kerjaya saya



Apakah ciri-ciri anak ketiga? Sebagai anak tengah saya lebih gemar berdikari dan membuat hal sendiri.

JoM kita teroka peringkat kerjaya dalam hidup saya...


Semasa berumur 6 tahun, cita-cita saya adalah wartawan kerana pada waktu itu saya seronok melihat wartawan di televisyen. Mereka berjaya membongkar kisah kehidupan dalam masyarakat dan memberi info kepada rakyat.Kemudian di alam persekolahan rendah, saya bercita-cita nak jadi guru setelah melihat cikgu berpakaian kemas dan cantik di sekolah. Pada masa yang sama, tugas ayah sebagai guru di sekolah menyebabkan saya terikut-ikut jejak ayah untuk menjadi sepertinya.


Kerjaya pilihan saya masih tidak 'stable' semasa di alam persekolahan sehinggalah melangkah kaki ke alam remaja, saya bercita-cita nak menjadi seorang pensyarah. Actually, cita-cita ini tidak jauh berbeza dengan kerjaya yang bakal saya ceburi kelak kerana ianya masih berada dalam 'seting' pendidikan. Semasa melanjutkan pelajaran di sekolah tinggi, saya ingin menjadi guru Bahasa Melayu kerana begitu minat dalam subjek ini.


Semasa berumur 18 tahun, saya bekerja sebagai guru di salah sebuah taska milik saudara di Bandar Darul Aman, bekerjasama dengan kanak-kanak membuatkan saya tertarik untuk terus berada dalam dunia pendidikan atau bekerja dalam bidang sosial.


Alhamdulillah, saya bersyukur kepada Dzat Yang Maha Mulia kerana memberi peluang kedua kepada saya untuk berada bersama dengan anak-anak generasi cendekiawan. Sepanjang 4 bulan berada di sana, banyak perkara yang saya pelajari daripada anak-anak yang comel itu.


'Rasulullah dalam mengenangmu... kami susuli lembaran sirahmu...' nokia berwarna pink berdering.Setelah menjawab panggilan telefon daripada bekas guru di SMKPendang, mata ini tidak dapat menahan mutiara-mutiara jernih yang jatuh ke pipi.Tahniah, keputusan STPM dah keluar, cepat balik Kedah ambil 'result', kata-kata Teacher Warnida.


Bersyukur dengan apa yang Allah berikan *usaha-doa-tawakal*

Secara jujurnya, salah satu sebab saya boleh berada dalam bidang kaunseling kerana anak-anak yang saya kasihi. Saya melihat mereka memerlukan bimbingan daripada orang dewasa, terutamanya ibu bapa. Keperluan kasih sayang yang mencukupi daripada ibu bapa akan melahirkan anak yang sihat jiwa,mental dan akhlak.Love & Belonging, salah satu keperluan asas bagi manusia. Saya harapkan apabila saya bergraduasi kelak, saya dapat membantu anak-anak muda terutamanya remaja. Kaunseling adalah bidang yang membantu orang yang ingin berubah.


Berdasarkan kepada kisah hidup saya, kita dapat lihat bahawa perkembangan kerjaya seseorang itu telah bermula sejak zaman kanak-kanak lagi. Menurut Ginzberg & Associates, 1972 terdapat tiga peringkat perkembangan kerjaya seseorang.Pada zaman kanak-kanak kerjaya pilihan berada dalam alam fantasi iaitu dalam lingkungan umur 6-11 tahun, kemudian peringkat percubaan dan peralihan yang berumur 11 hingga 17 tahun. Peringkat ketiga ialah realistik penentuan dan penerokaan ketika berumur 17 hingga 25 tahun.

Berdasarkan teori Gestalt, yang mendukung konsep Here and Now, saya kini berada dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bimbingan & Kaunseling, Semester 4, dan merupakan pelajar tahun kedua di UPSI.


* ungu warna kejayaan

* hijau warna syurga,

* pink warna kasih sayang

* putih warna kesucian

* ektrovert


salam sayang
Siti hajar aliyais
'counselor to be'

Leave a Reply

 
 

Recent Comments

Followers

Love Is Cinta, I'm Sorry, Please Forgive Me, I Love YOU, THANK YOU
Cuteki greetings

Counselor To Be

Assalamualaikum warahmatullahiwabaratuh.

Salam sejahtera.

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Esa, bersyukur kepada-Nya, kerana akhirnya blog 'Counselor To Be' telah berjaya ditubuhkan.

Tujuan penubuhan blog ini adalah untuk berkongsi ilmu tentang dunia kaunseling dan perjalanan hidup penulis dalam usaha untuk menjadi manusia yang lebih baik.

Semoga penulisan yang dikongsikan dan tercoret di dalam blog ini akan memberi kebaikan buat diri penulis dan pembaca.Kepada bakal kaunselor, terutamanya sahabat-sahabat Batch Realiti, semoga kita akan menjadi kaunselor yang hebat satu hari nanti.A Journey Of Thousand Miles Start With A Single Step! Siti hajar Aliyais

Bicara kaunseling